Donderdag 6 januari sprak de raadscommissie Beheer over de route voor de Zuidtangent door Haarlem-Noord. De gemeente gaat een aantal mogelijke routes onderzoeken: via de Rijksstraatweg, via Zijlweg en Westelijke Randweg en via de Waarderpolder en de Voldelweg. De PvdA is hier blij mee, maar wil dat nog een vierde optie wordt toegevoegd: (deels) over het spoor.
Jarenlang leek de gemeente de Rijksstraatweg als enige optie voor de Zuidtangent te zien. Veel bewoners hebben hier echter bezwaar tegen. Ook de PvdA heeft een andere voorkeur. In het verkiezingsprogramma heeft de PvdA al gesteld dat ook andere opties onderzocht moeten worden en daarbij de voorkeur uitgesproken voor de Westelijke Randweg, al dan niet in combinatie met het bestaande spoor.
PvdA-raadslid Marceline Schopman: “De PvdA is blij dat wethouder Van Doorn nu ook serieus kijkt naar alternatieven voor de Rijksstraatweg, waaronder een optie die door de buurtbewoners zelf is voorgesteld (Waarderpolder en Vondelweg). Wij dringen er wel op aan dat niet alleen getoetst wordt op stiptheid en betrouwbaarheid, maar ook op leefbaarheid en veiligheid voor de inwoners van Haarlem. Ook willen wij dat er een vierde optie wordt onderzocht: deels over het bestaande spoor. Dat past ook binnen de ambitie uit het coalitieakkoord om te kijken of de Zuidtangent de vorm van lightrail kan krijgen.”
Jarenlang leek de gemeente de Rijksstraatweg als enige optie voor de Zuidtangent te zien. Veel bewoners hebben hier echter bezwaar tegen. Ook de PvdA heeft een andere voorkeur. In het verkiezingsprogramma heeft de PvdA al gesteld dat ook andere opties onderzocht moeten worden en daarbij de voorkeur uitgesproken voor de Westelijke Randweg, al dan niet in combinatie met het bestaande spoor.
PvdA-raadslid Marceline Schopman: “De PvdA is blij dat wethouder Van Doorn nu ook serieus kijkt naar alternatieven voor de Rijksstraatweg, waaronder een optie die door de buurtbewoners zelf is voorgesteld (Waarderpolder en Vondelweg). Wij dringen er wel op aan dat niet alleen getoetst wordt op stiptheid en betrouwbaarheid, maar ook op leefbaarheid en veiligheid voor de inwoners van Haarlem. Ook willen wij dat er een vierde optie wordt onderzocht: deels over het bestaande spoor. Dat past ook binnen de ambitie uit het coalitieakkoord om te kijken of de Zuidtangent de vorm van lightrail kan krijgen.”