5 november 2015 | Hotel Postillion Bunnik
Passie voor onderwijs
Inspiratiedag voor HR-adviseurs MBO
Dagvoorzitter: Marceline Schopman
Programma
09.30 - 10.00 uur Ontvangst met koffie en thee
10.00 - 10.15 uur Welkom door dagversneller Marceline Schopman
10.15 - 11.15 uur HRM Een paradoxale geschiedenis, René ten Bosch
11.15 - 12.15 uur Ruimte voor vertrouwen.
Professionele ruimte als voorwaarde voor onderwijskwaliteit, Rob Vink
12.15 - 13.30 uur Lunch
13.30 - 14.15 uur 1e ronde met inspiratiesessies
14.15 - 14.45 uur Middagbreak
14.45 - 15.30 uur 2e ronde met inspiratiesessies
15.30 - 16.15 uur Plenaire afsluiting door Dan Lefay
vanaf 16.15 uur Netwerkborrel
Informatie over de sprekers
10.15 - 11.15 uur - René ten Bos
René ten Bos is filosoof. Hij werkt als hoogleraar aan de Faculteit der Managementwetenschappen, Radboud Universiteit in Nijmegen. Tevens is hij honorary professor aan de University of St. Andrews, Schotland. Hij is columnist van het Financieele Dagblad en auteur van diverse boeken, waaronder ‘Water, een geofilosofische geschiedenis’ (2014) en 'Bureaucratie is een inktvis' (2015).
11.15 - 12.15 uur - Rob Vink
Rob Vink is socioloog en adviseur/onderzoeker bij IVA Onderwijs. Hij is gespecialiseerd in strategisch HR in het onderwijs. Hij verbindt daarbij lange termijn verkenningen en externe ontwikkelingen aan interne vragen omtrent de ontwikkeling van teams als professionele leergemeenschap. Rob Vink is mede-auteur van het boek ‘Vertrouwen, verbinden en vakmanschap’ over de ontwikkeling van professionele leergemeenschappen en de rol van HR daarbij (samen met Myriam Lieskamp). Recent is hij met collega’s een grootschalig, ontwikkelingsgericht, onderzoek gestart naar de wijze waarop teams in het mbo kunnen werken aan onderwijsverbetering.
15.30 – 16.15 uur - Dan Lefay
Dan Lefay is opgeleid tot fysiotherapeut. Totdat hij besefte dat zijn passie toch meer ligt bij de wereld van de magie. Een opmerkelijke carrière switch is het resultaat. Hij noemt zichzelf nu perceptueel manipulator. Hij combineert communicatie, perceptie, emotie, samenwerking en out-of-the-box denken met magische metaforen en interactieve illusies. Door tekst en uitleg te verbinden met beelden en belevenissen houdt hij de aandacht vast en wordt de informatie efficiënter in het geheugen opgenomen. Kortom, de beste afsluiting van een inspirerende dag.
Informatie over de inspiratiesessies
1e ronde: 13.30 – 14.15 uur
2e ronde: 14.45 – 15.30 uur
1. Ziet HRM de docent wel?
Door: Ralf Hillebrand, docent 24/7 van het Albeda College
Als docent heb je weinig te maken met HRM terwijl er mooie verbindingen gemaakt zouden kunnen worden. Als je wil innoveren en excelleren als docent, wat heb je dan nodig van HRM en hoe kan de verbinding verbeterd worden?
Ralf Hillebrand is docent marketing & bedrijfseconomie bij het Albeda College. Met enthousiasme werk hij sinds september 2000 in het mbo. Naast het lesgeven houdt hij zich ook bezig met onderwijsontwikkeling. Verder denkt hij mee over wat er nodig is voor kwalitatief en aansprekend goed onderwijs. Vandaar ook dat hij sinds september 2014 bestuurslid is geworden bij Leraren met Lef. In 2013 is hij door zijn studenten gekozen tot Leraar van het jaar in Rotterdam.
2. Teamgericht HRM beleid
Door: Piety Runhaar, universitair docent bij de vakgroep Educatie en Competentiestudies van de Wageningen Universiteit.
Binnen het mbo is de afgelopen jaren een flinke slag gemaakt in de professionalisering van het HRM beleid. Omdat onderwijsteams nu in toenemende mate als spil van onderwijsinstellingen gezien worden, zal het HRM beleid specifieker gericht moeten worden op het functioneren en de voortdurende ontwikkeling van teams. Binnen de Wageningen Universiteit wordt onderzoek verricht naar de wijze waarop teamgericht HRM kan bijdragen aan de effectiviteit van teams, maar ook aan het teamleren binnen teams. Teamleren is een noodzakelijke voorwaarde om als team te kunnen omgaan met de continue stroom aan verandering en eisen die op hen afkomen. In de masterclass praat Piety Runhaar u bij over de laatste inzichten die onderzoek heeft opgeleverd.
Zij wil met de deelnemers nagaan op welke manier onderwijsinstellingen hun HRM beleid meer teamgericht zouden kunnen inrichten.
Piety Runhaar houdt zich bezig, vanuit verschillende rollen, met het brede thema ‘professionele ontwikkeling van docenten in het mbo’. In 2008 promoveerde zij aan de Universiteit Twente op het proefschrift getiteld ‘Promoting Teachers’ Professional Development’, wat ook gericht was op mbo-docenten. Eind 2011 maakte zij de overstap naar de leerstoelgroep Educatie- en competentiestudies van de Wageningen Universiteit. Omdat zij in Wageningen ook de lerarenopleiding coördineert (de educatieve minor), is haar invalshoek verbreed. Naast de continue professionele ontwikkeling tijdens de loopbaan, is zij ook meer geïnteresseerd geraakt in de initiële opleiding voor mbo-docenten en de begeleiding van startende docenten.
3. De rol en verantwoordelijkheid van HRM in het beroepsonderwijs
Door: Anja van Gorsel, voorzitter College van Bestuur Albeda College Rotterdam (tot 1 augustus 2015)
Het beroepsonderwijs is permanent in ontwikkeling teneinde aan de wensen van haar belangrijkste stakeholders, het bedrijfsleven en de studenten te kunnen blijven voldoen. De verantwoordelijkheid van HRM’ers is groot als het gaat om het begeleiden en adviseren over de juiste koers en maatregelen. Die rol wordt niet altijd gezien door de lijn en niet opgepakt door HRM zelf.
Anja van Gorsel heeft specifieke deskundigheid op het terrein van samenwerkingsrelaties, organisatieverandering, dienstverlening, aansturing complexe maatschappelijke ondernemingen en op het brede terrein van bedrijfsvoering, vastgoed- en HRM beleid. Haar kennis en deed zij op in topfuncties binnen woningcorporaties, locale overheid, onderwijs, zorg en als eigenaar/bestuurder van PublicSpirit en BMC. Haar netwerk is zeer uitgebreid en ligt op het niveau van besluitvormers in landelijke en locale politiek en maatschappelijke ondernemingen.
09.30 - 10.00 uur Ontvangst met koffie en thee
10.00 - 10.15 uur Welkom door dagversneller Marceline Schopman
10.15 - 11.15 uur HRM Een paradoxale geschiedenis, René ten Bosch
11.15 - 12.15 uur Ruimte voor vertrouwen.
Professionele ruimte als voorwaarde voor onderwijskwaliteit, Rob Vink
12.15 - 13.30 uur Lunch
13.30 - 14.15 uur 1e ronde met inspiratiesessies
- Docent van de toekomst
- Team van de toekomst
- Organisatie van de toekomst
14.15 - 14.45 uur Middagbreak
14.45 - 15.30 uur 2e ronde met inspiratiesessies
- Docent van de toekomst
- Team van de toekomst
- Organisatie van de toekomst
15.30 - 16.15 uur Plenaire afsluiting door Dan Lefay
vanaf 16.15 uur Netwerkborrel
Informatie over de sprekers
10.15 - 11.15 uur - René ten Bos
René ten Bos is filosoof. Hij werkt als hoogleraar aan de Faculteit der Managementwetenschappen, Radboud Universiteit in Nijmegen. Tevens is hij honorary professor aan de University of St. Andrews, Schotland. Hij is columnist van het Financieele Dagblad en auteur van diverse boeken, waaronder ‘Water, een geofilosofische geschiedenis’ (2014) en 'Bureaucratie is een inktvis' (2015).
11.15 - 12.15 uur - Rob Vink
Rob Vink is socioloog en adviseur/onderzoeker bij IVA Onderwijs. Hij is gespecialiseerd in strategisch HR in het onderwijs. Hij verbindt daarbij lange termijn verkenningen en externe ontwikkelingen aan interne vragen omtrent de ontwikkeling van teams als professionele leergemeenschap. Rob Vink is mede-auteur van het boek ‘Vertrouwen, verbinden en vakmanschap’ over de ontwikkeling van professionele leergemeenschappen en de rol van HR daarbij (samen met Myriam Lieskamp). Recent is hij met collega’s een grootschalig, ontwikkelingsgericht, onderzoek gestart naar de wijze waarop teams in het mbo kunnen werken aan onderwijsverbetering.
15.30 – 16.15 uur - Dan Lefay
Dan Lefay is opgeleid tot fysiotherapeut. Totdat hij besefte dat zijn passie toch meer ligt bij de wereld van de magie. Een opmerkelijke carrière switch is het resultaat. Hij noemt zichzelf nu perceptueel manipulator. Hij combineert communicatie, perceptie, emotie, samenwerking en out-of-the-box denken met magische metaforen en interactieve illusies. Door tekst en uitleg te verbinden met beelden en belevenissen houdt hij de aandacht vast en wordt de informatie efficiënter in het geheugen opgenomen. Kortom, de beste afsluiting van een inspirerende dag.
Informatie over de inspiratiesessies
1e ronde: 13.30 – 14.15 uur
2e ronde: 14.45 – 15.30 uur
1. Ziet HRM de docent wel?
Door: Ralf Hillebrand, docent 24/7 van het Albeda College
Als docent heb je weinig te maken met HRM terwijl er mooie verbindingen gemaakt zouden kunnen worden. Als je wil innoveren en excelleren als docent, wat heb je dan nodig van HRM en hoe kan de verbinding verbeterd worden?
Ralf Hillebrand is docent marketing & bedrijfseconomie bij het Albeda College. Met enthousiasme werk hij sinds september 2000 in het mbo. Naast het lesgeven houdt hij zich ook bezig met onderwijsontwikkeling. Verder denkt hij mee over wat er nodig is voor kwalitatief en aansprekend goed onderwijs. Vandaar ook dat hij sinds september 2014 bestuurslid is geworden bij Leraren met Lef. In 2013 is hij door zijn studenten gekozen tot Leraar van het jaar in Rotterdam.
2. Teamgericht HRM beleid
Door: Piety Runhaar, universitair docent bij de vakgroep Educatie en Competentiestudies van de Wageningen Universiteit.
Binnen het mbo is de afgelopen jaren een flinke slag gemaakt in de professionalisering van het HRM beleid. Omdat onderwijsteams nu in toenemende mate als spil van onderwijsinstellingen gezien worden, zal het HRM beleid specifieker gericht moeten worden op het functioneren en de voortdurende ontwikkeling van teams. Binnen de Wageningen Universiteit wordt onderzoek verricht naar de wijze waarop teamgericht HRM kan bijdragen aan de effectiviteit van teams, maar ook aan het teamleren binnen teams. Teamleren is een noodzakelijke voorwaarde om als team te kunnen omgaan met de continue stroom aan verandering en eisen die op hen afkomen. In de masterclass praat Piety Runhaar u bij over de laatste inzichten die onderzoek heeft opgeleverd.
Zij wil met de deelnemers nagaan op welke manier onderwijsinstellingen hun HRM beleid meer teamgericht zouden kunnen inrichten.
Piety Runhaar houdt zich bezig, vanuit verschillende rollen, met het brede thema ‘professionele ontwikkeling van docenten in het mbo’. In 2008 promoveerde zij aan de Universiteit Twente op het proefschrift getiteld ‘Promoting Teachers’ Professional Development’, wat ook gericht was op mbo-docenten. Eind 2011 maakte zij de overstap naar de leerstoelgroep Educatie- en competentiestudies van de Wageningen Universiteit. Omdat zij in Wageningen ook de lerarenopleiding coördineert (de educatieve minor), is haar invalshoek verbreed. Naast de continue professionele ontwikkeling tijdens de loopbaan, is zij ook meer geïnteresseerd geraakt in de initiële opleiding voor mbo-docenten en de begeleiding van startende docenten.
3. De rol en verantwoordelijkheid van HRM in het beroepsonderwijs
Door: Anja van Gorsel, voorzitter College van Bestuur Albeda College Rotterdam (tot 1 augustus 2015)
Het beroepsonderwijs is permanent in ontwikkeling teneinde aan de wensen van haar belangrijkste stakeholders, het bedrijfsleven en de studenten te kunnen blijven voldoen. De verantwoordelijkheid van HRM’ers is groot als het gaat om het begeleiden en adviseren over de juiste koers en maatregelen. Die rol wordt niet altijd gezien door de lijn en niet opgepakt door HRM zelf.
Anja van Gorsel heeft specifieke deskundigheid op het terrein van samenwerkingsrelaties, organisatieverandering, dienstverlening, aansturing complexe maatschappelijke ondernemingen en op het brede terrein van bedrijfsvoering, vastgoed- en HRM beleid. Haar kennis en deed zij op in topfuncties binnen woningcorporaties, locale overheid, onderwijs, zorg en als eigenaar/bestuurder van PublicSpirit en BMC. Haar netwerk is zeer uitgebreid en ligt op het niveau van besluitvormers in landelijke en locale politiek en maatschappelijke ondernemingen.